Platser gapar tomma på den nya lärarutbildningen. Det är få som vill utbilda sig till exempelvis lärare i årskurs 7–9 inom naturvetenskapliga ämnen, varav matematik är ett. Också vissa grundskollärarutbildningar som riktar sig till årskurs 4–6 har många tomma platser. Verkligen synd! När jag i slutet på 70-talet sökte till mellanstadielärarlinjen var det mycket svårt att komma in. Det var verkligen attraktivt att bli mellanstadielärare.
Men något förändrades. Vadå? Är det de olika lärarutbildningarnas inriktningar? Lärarutbildningens längd? Lönen? Kommunaliseringen? Friskolereformen? Experimentella undervisningsmetoder? För mycket datoranvändande? Fler undervisningstimmar? Utökade arbetsuppgifter? Brist på karriärmöjligheter? Brist på forskning?
Ja, listan på frågor kan säkert göras ännu längre. Finns det något svar?
Det har länge funnits önskemål om att kunna forska parallellt med arbetet i skolan. Vi måste veta vad som fungerar bra och vad vi borde undvika i undervisningssammanhang.
Att vara lärare är ett roligt och ansvarsfullt jobb där du möter vetgiriga och nyfikna barn. Vår framtid!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar