I dagens SvD skrivs att fler söker till matematiktunga högskoleutbildningar. Det är ju glädjande! Men för att kunna söka dessa utbildningar krävs ju en hel del förkunskaper. Har alla möjlighet att skaffa sig dessa kunskaper och färdigheter? Vet eleverna vad de har för nytta av matematiken?
Har anmält mig till dialogkonferensen som Mattekommissionen bjudit in till. Ska bli intressant att höra vad problemet med svensk matematikundervisning är, vilket är en av punkterna på konferensen. En annan punkt är hur man kan skapa en matematikundervisning som inspirerar och väcker nyfikenhet.
Jo, det ska bli intressant....
Enligt TIMSS senaste mätning har fjärdeklassarnas mattekunskaper har förbättrats sedan 2007 och ligger över snittet i EU och OECD. Fjärdeklassarna är mycket intresserade av matematik och naturvetenskap. Men något händer de följande åren. I årskurs åtta är läget det motsatta. Varför tappar eleverna intresset?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar