30 mars 2012

Elever läser sämre

Att elever som går i grundskolan har blivit sämre på att läsa är ingen nyhet. I alla fall inte för skolans personal. Inte heller för oss som tar fram läromedel för elever i årskurs 1 till 6. Efterfrågan på material med så lite text som möjligt har ökat de senaste 10 till 15 åren. Upplevelseläsning på olika nivåer och anpassade texter för svaga läsare är ett måste i skolan idag.
Men även inom matematiken har det blivit svårt för eleverna att ta sig an ett problem eller en uppgift med en lite längre text. Vad är då botemedlet? 
För att locka elever till läsning tar vi nu fram ett nytt material i matematik för förskoleklassen. Berättelsen, Matematik i ett rymdäventyr, är uppbyggd som en kapitelbok. Meningen är att det ska vara högläsning i klassen och att eleverna sedan får arbeta med matematiska uppgifter i sin bok. En spännande berättelse som lockar till eget berättande och kanske också till läsning på egen hand så småningom.
Här hittar du mer information!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar