20 februari 2013

Matematik för alla?

Det skrivs just nu mycket om matematikämnets vara eller icke vara. 

Givetvis måste eleverna lära sig matematik. Här är några exempel:


  • Veta vad klockan är
  • Beräkna tidsåtgång för att hinna till ett biobesök
  • Veta hur mycket man ska få tillbaka när man handlar
  • Veta om det är rimligt att en liter mjölk kostar 50 kronor
  • Kunna laga mat efter recept
  • Spela kort
  • Jämföra mobilabonnemang
  • Läsa TV-program
  • Köra bil
  • Betala räkningar
  • Sy, sticka


Dessutom måste ju eleverna få möjlighet att lära sig grunder tidigt, så att deras arbetsminne inte belastas med onödigt tänkande när de ska lära sig nya moment. Att kunna additionstabeller "som ett rinnande vatten" hjälper eleven att senare exempelvis göra ett överslag för att veta om det är rimligt att betala ett visst belopp i affären. Inte hinner du ta fram miniräknaren och summera alla varor. Det går fortare i huvudet, men då måste du ha automatiserat tabellerna.

Att lära sig matematik ska vara intressant, utmanande och roligt. För alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar