9 september 2010

Problemlösning

Vad gör dina elever när de får ett matematiskt problem? Många elever sitter och stirrar på uppgiften, väntar på att inspiration ska infinna sig – och när svaret inte genast dyker upp i huvudet ger de då upp och säger ”Matte är för svårt!” ? 

Hur du löser ett problem

Ställ dig dessa frågor:

1. Vad vet jag?



  • Förstår jag problemet?
  • Gör en lista över det som är fakta.
  • Stryk under viktiga nyckelord som summa, omkrets
  • Se upp så att det inte är flera olika enheter!
  • Går det att överföra fakta till matematiska symboler? 

2. Vad ska jag göra?


  • Försök beskriva målet med uppgiften. 
  • Formulera svaret från början så att du vet vad de frågar efter. 

3. Vad kan jag göra?


Här kan du ladda ner en pdf!
  • Kombinera olika fakta för att se om du kan komma närmare målet.
  • Pröva någon av Problemlösningsstrategierna från Verktygslådan.
  • Ta ett steg i taget. 

4. Är svaret rimligt?


  • När du kommit fram till ett svar, kontrollera uppgiften igen
  • Verkar svaret rimligt?
  • Är det rätt enhet? Vad frågade de efter?
  • Kan du komma på ett sätt att kontrollera så att du vet att svaret är rätt?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar