21 november 2013

Världens yngsta professor i matematikdidaktik
























Läste om Andreas Ryve, som skrev om matematikundervisning som stimulerar eleverna till problemlösning. Forskning visar att undervisningen ska vara lärarledd, motiverande och innehålla många diskussioner. Givetvis ska eleverna också lära sig färdigheter i att räkna. Men förståelse för begrepp och problemlösning är a och o. 
Egentligen borde alla matematiklektioner delas upp så att några används till färdighetsträning, exempelvis att automatisera tabeller, räkna de fyra räknesätten o.s.v. 
Andra lektioner är öronmärkta för problemlösning och diskussioner. Som Andreas Ryve säger: "Läraren måste förstå hur eleverna tänker och få dem att diskutera och resonera sig fram till problemlösning."
Det gäller ju också att komma ihåg att det som är ett problem för en elev, mycket väl kanske kan lösas rutinmässigt av en annan. 
Han säger också:
"En lärare måste ges stöd, i handledningar, nätverk, med bra undervisningsmaterial, för att kunna bedriva en avancerad matematikundervisning som kan hävda sig internationellt."
Här är ju vårt material Lyckas med problemlösning helt rätt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar